Verruim je horizon ………, want de binnenvaart werkt!

Op de Nederlandse vaarwegen is er grote behoefte aan geschoold personeel. Als matroos, stuurman of schipper. De variatie binnen het werkaanbod is groot. Zo is er, onder ander, werk te vinden in de volgende bedrijfstakken:

  • Vrachtvaart (Nederland en Europa)
  • Sleepvaart
  • Baggerbedrijf
  • Passagiersvaart
  • Schipper rondvaartboot
  • Personenvervoer over het water
  • Bevoorrading
  • Onderhoud aan vaarwegen
  • Weg- en waterbouw
  • Havendiensten
  • Veerdiensten
  • Rijkswaterstaat
  • Schipper watertaxi
  • Schipper Zeilvaart

 

Het werk aan boord

Aan boord moet op gezette tijden veel werk worden verzet. Met slechts een paar man wordt het schip gerund en onderhouden. Teamwerk en samenwerking zijn daarbij erg van belang.

Op het water hoort geen 9 tot 5 mentaliteit. Het werk is altijd afwisselend en veelzijdig. De werkplaats is het voordek, de machinekamer of het stuurhuis. Je beleeft ieder seizoen van het jaar en je hebt te maken met ieder weertype. Je bent altijd onderweg. Je vaart ‘s nachts over drukke rivieren, door een sluis met slechts een paar centimeters speling of met de vergezichten over een ruim stuk vaarwater. Soms reis je internationaal en krijg je grote stukken van Europa vanaf het water te zien.

Afhankelijk van de exploitatiewijze werk je vaak onregelmatig en in de meeste gevallen werk en woon je aan boord.

In andere banen op het water ben je juist iedere avond weer thuis. Bijvoorbeeld in de bevoorrading of sleepdiensten. Je kent dan de haven op je duimpje en weet ieder uithoekje te vinden. Maar ook hier met zeer veel afwisseling en groot gevoel van vrijheid. En vooral ook met heel veel verantwoordelijkheden.

 

Functies

De binnenvaart kent een aantal kwalificaties van de bemanningsleden. Dat zijn onder andere

  • Deksman;
  • Lichtmatroos;
  • Matroos;
  • Stuurman;
  • Schipper.

Voor elke functie moet je aan voorwaarden voldoen, waarbij opleiding en vaartijd belangrijk is. De samenstelling van de bemanning hangt af van de grootte van het schip en hoeveel uur per dag met het schip wordt gevaren.

 

Modernisering van de binnenvaart

De vervoersmarkt over het water ontwikkelt zich razendsnel. Schepen zijn gemoderniseerd. Bij zeer veel scheepvaartbedrijven staat innovatie en duurzaamheid hoog in de prioriteiten. De ontwikkelingen op het gebied van techniek gaan razendsnel. Van de bemanning wordt vaak verwacht om met deze modernisering mee te gaan. Dus ook zelf blijven ontwikkelen in techniek, mentaliteit en gedrag.

 

Contact met het thuisfront

In sommige functies ben je meerdere dagen onderweg. Soms wel tot 2 weken achter elkaar. Daar staat tegenover dat je dan ook 2 weken vrij bent. Moderne communicatie middelen aan boord maken het wel mogelijk om regelmatig en eenvoudig contact te houden met het ‘thuisfront’. Het internet en de mobiele telefonie is ook in de binnenvaart in grote mate doorontwikkeld.

 

Vaardigheden

Aan boord van binnenvaartschepen is het handig als je beschikt over een aantal vaardigheden.

  • nautisch en technisch inzicht;
  • kunnen werken in teamverband;
  • sociale vaardigheden;
  • flexibiliteit;
  • verantwoordelijkheidsgevoel;
  • kunnen improviseren;
  • werklust en alert kunnen reageren op situaties

 

Werkzaamheden als matroos

Aan boord heb je als matroos te maken met veel verschillende werkzaamheden.

  • Varen en alles wat daarmee te maken heeft (bedienen en omgaan van het apparatuur als de stuurinstallatie, radar, marifoons), geografische kennis, observeren en interpreteren van wat er op het water gebeurt;
  • Sturen en communicatie met collega’s, havendiensten en verkeersposten;
  • Navigeren op radar en elektronische kaarten;
  • Een sluis doorvaren, aanleggen en afmeren;
  • Bedienen/onderhouden en repareren van machines en elektrische installaties;
  • Olie verversen, filters controleren, brandstof bunkeren;
  • Werken met touwen en staaldraden bijvoorbeeld het schip afmeren aan kades, steigers of in sluizen; koppelen en ontkoppelen van duwbakken; splitsen van touw of staaldraad;
  • Laden en lossen van het schip;
  • Schoonmaken van het schip;
  • Huishoudelijke taken zoals eten koken, afwassen, koffie zetten, schoonhouden van keuken, kamer en slaapkamers.

 

Werkzaamheden als schipper

Als Schipper Binnenvaart werk je altijd samen met de rest van de bemanning aan boord. Je geeft leiding aan de nautische, technische en huishoudelijke taken. Daarbij help je zelf ook mee bij de uitvoering. Bij de uitvoering hou je rekening met personeelsbeleid op het gebied van veiligheid, milieuzorg en kwaliteitzorg. Je bent als Schipper Binnenvaart ook verantwoordelijk voor (een deel van) de administratie.

Als Schipper Binnenvaart ben je accuraat, flexibel, stressbestendig en oplossingsgericht. Je kan leidinggeven en bent communicatief vaardig. Daarnaast ben je discreet, integer en heb je een positieve instelling. Je fungeert als voorbeeld voor de andere bemanningsleden.

 

Schipper rondvaartboot

Als schipper op een rondvaartboot kun je overal in Nederland wel terecht. De vaaromstandigheden zijn afhankelijk van het vaargebied en het schip, maar je komt altijd wel in aanraking met een hele hoop mensen. Je vaart altijd wel door gebieden die de moeite waard zijn. De schipper op een rondvaartboot met meer dan 12 passagiers moet een Groot Vaarbewijs hebben.

 

Schipper watertaxi

Als schipper op de watertaxi vaar je met maximaal 12 passagiers over de Amsterdamse grachten. Je vaart zowel overdag als ‘s avonds en komt op alle mogelijke plekjes van het Amsterdamse binnenwater. Je bent gastheer aan boord en komt met veel verschillende mensen in aanraking. Het Klein Vaarbewijs is voldoende, maar daarnaast is er wel wat praktijkervaring nodig.

 

Schipper Zeilvaart

Als schipper op een zeilend passagiersschip ben je verantwoordelijk voor het schip en de bemanning. Je zorgt voor de veiligheid van iedereen aan boord, je bepaalt de navigatie, zeilvoering en het vaarschema. Je bent veelal samen met de gasten bezig om het zeilen mogelijk te maken. Aan boord wordt ook gegeten en geslapen. Je wordt gediplomeerd schipper Zeilvaart door de theorie van het Zeilbewijs te halen en vervolgens een aantal jaren ervaring op te doen als matroos op een zeilend passagiersschip. Als je genoeg vaardagen hebt (circa 2 jaar) moet je nog een mondeling examen afleggen.

 

Matroos Zeilvaart

Als matroos in de zeilvaart assisteer je de schipper op een zeilend passagiersschip. Veel werk speelt zich af op het voordek, samen met de gasten die meehelpen. Werkzaamheden zijn bijvoorbeeld het begeleiden bij het hijsen van de zeilen en de voordekhandelingen bij het aanleggen in havens en sluizen. Je bent zowel nautisch bezig, maar je moet ook oog hebben voor de gasten. De zeilende chartervaart is seizoenswerk. Zomers varen met gasten, terwijl de winter wordt gebruikt voor het onderhoudswerk. De theoretische vakken van het Zeilbewijs vormen een degelijke basisscholing voor het werk aan boord. Als je vervolgens voldoende vaardagen hebt kun je doorstromen tot Schipper.