0

Uw winkelmandje

0
Subtotal: 0,00
Geen producten in je winkelwagen.

Werfbeurt opleidingsschip Horizon

Onlangs is de “Horizon” uit het water geweest bij van Grefenstein in Krimpen aan de Lek.

Volgens het CVO was het schip nog niet aan keuring toe maar Edumar vond het wel tijd voor wat onderhoud en inspectie van het onderwaterschip. Daarbij was het schip boven de waterlijn ook vrij kaal.

Nadat het schip schoon en droog was zijn het vlak en de kimmen behandeld met een primer en een zwarte eindcoating. Alle kale plekken op de zijden zijn eveneens in de primer gerold en vervolgens mooi zwart gemaakt. En om het geheel te completeren hebben we 6 rood witte diepteschalen aangebracht.

De inspectie van de roeren en de schroefas leverden een mooi resultaat op. Beiden bleken minder dan 1 mm speling te hebben.

Wellicht is de Horizon het binnenvaartschip met een record aan ankermanoeuvres voor de hedendaagse tijd. In een volle week met matrozenexamens gaat er 30 keer een anker in en uit.

Reden om ankers, kettingen en bak eens serieus aan te pakken. Binnenkort krijgt de lier groot preventief onderhoud. Op de werf zijn de kettingbakken ontroest en geconserveerd.

Voor het gebruikersgemak zijn verfmarkeringen op de kettingen aangebracht. Op het laatste (of eerste) stuk bij het anker grijs, op ongeveer 10 meter een aantal schakels wit en op een meter of 10 vanaf dat de kettingen er helemaal uit zijn, een gele markering.

Nu het schip droog stond hebben we uiteraard ook alle openingen geïnspecteerd. Naast wat anodes die aan vervanging toe waren zijn er geen rare dingen boven water gekomen. Ook is de boegschroefunit vanaf binnen en buitenkant schoon geschrapt en geconserveerd.

Een paar kleine tegenvallers waren er ook. De nog niet zo lang geleden aangebrachte extra afdichtingsring bij de BB roerkoning bleek gescheurd te zijn. En de nieuw geplaatste terugslagklep in de ontluchtingspijp van de boegschroef doet z’n werk niet.

Als Edumar weten we natuurlijk wel dat het schip zonder werklijst nog gebouwd moet worden. Aan het einde van dit jaar gaat het schip verder aangepast worden om klaar te zijn voor trainingen die bij de nieuwe Europese richtlijnen behoren. Maar hierover later meer.